Останній західний медіавласник розпродує активи у Чехії

жовтня 6, 2015 • Бізнес-моделі для медіа, Головне, Нещодавнє • by

300-ceczЗа останні два роки Чехія побачила найбільш драматичну зміну у власності газет, починаючи з 1990-их. Західні (переважно німецькі) компанії, що купили чеські газети 20 років тому, зараз повністю залишили ринок. Остання компанія, німецька група Verlagsgruppe Passau, анонсувала продаж своєї мережі місцевих видань Deník (Щоденник) минулого місяця.

Хоча продаж ще має бути погоджений антимонопольними органами, це вже підняло хвилю запитань про якість, незалежність та майбутнє друкованих медіа в країні.

Новий власник видання Deník – чесько-словацька компанія Penta. До її ключових бізнес-сфер належать нерухоме майно, фінансові послуги та охорона здоров’я. До минулого року вона не мала досвіду в медіабізнесі.

Брак медіадосвіду призвів до домислів, що, як і під час інших останніх нещодавніх змін на чеському медіаринку з 2013 року, головна мета купівлі компанією Penta групи газет може полягати у просуванні власних бізнес-інтересів.  Є побоювання, що місцеві видання можуть бути використані у політичних цілях або для залякування бізнес-конкурентів Penta.

Сумнівний власник?
Є низка причин, чому ці побоювання можуть справдитися.. Один зі співвласників Penta, Марке Дуспіва (Marek Duspiva ) в інтерв’ю Hospodářské noviny у квітні цього року відкрито заявив: “Мати у власності медіа – це для нас упевненість у тому, що будь-кому, хто  безпідставно атакуватиме нашу компанію, буде гірше. І я б наголосив на слові безпідставно”.

У 2011-му Penta була втягнута у величезний політичний скандал у Словаччині (відомий як справа “Горила”), що серйозно нашкодив репутації компанії.  Розслідування виявило, що у 2005-2006 роках один із її топ-менеджерів  вів таємні переговори з провідними словацькими політиками. Були вагомі підозри у корупції, щоправда поліція ще не завершила свого розслідування.

Справа “Горила” також важлива з іншої причини. Торік Penta купила провідну словацьку газету SME, котра була одним із найбільших активних критиків компанії і регулярно публікувала помітні історії про цей скандал.  На знак протесту проти цього “захоплення”, яке було сприйняте як спроба Penta заглушити гучну критику, більшість співробітників SME покинули редакцію і відкрили нове, незалежне щоденне видання Denník N.

Центральнота східноєвропейська тенденція

Нещодавні зміни у медіавласності у Чехії вписуються у ширшу лінію розвитку медіа в Центральній та Східній Європі. Про це свідчить аналіз дослідників нещодавнього проекту Оксфордського університету “Медіа та демократія у Цетральній та Східній Європі” (Media and Democracy in Central and Eastern Europe).

Згідно з їхніми висновками, економічна криза 2008 року вплинула на молоді, невеликі та недостатньо міцно утверджені медіаринки країн Центральної та Східної Європи значно сильніше, ніж на Західну Європу чи Північну Америку. Ця ситуація, доповнена потребою економити гроші, змусила західні компанії покинути ринки Центральної та Східної Європи та продати медіа, куплені у 1990-их.

Місцеві власники, які прийшли на місце цих компаній, були, як правило, бізнесменами, першочергово успішними в інших галузях, не в медіа. Вони відрізнялися від західних власників, які насамперед зацікавлені у прибутку з медіавласності та загалом гарантували політичну й економічну незалежність своїм медіа. Мотивація нових власників – менш прозора.

Однак, оскільки прибутки від медіа зараз значно менш привабливі, ніж до економічної кризи, видається імовірним, що потужні місцеві бізнес-гравці хочуть використати новинні ЗМІ, щоб просувати їхні власні економічні та політичні інтереси.

Чи зміниться законодавство?

Це також причина, чому принаймні у Чехії медіавласність стала важливою суспільною проблемою.

Громадський простір заполонили суперечки, коли Андрей Бабіш (Andrej Babiš), один із найбагатших чеських бізнесменів – а зараз Міністр фінансів та лідер найпопулярнішої політичної партії ANO – купив у червні 2013 року видавничий дім Mafra. Mafra публікує дві серйозні  газети Mladá fronta Dnes та Lidové noviny. Пізніше Бабіш також купив одну з найбільш впливових чеських радіостанцій – Impuls.

Наприкінці 2013-го громадськість також критикувала те, що двоє інших впливових бізнесменів, Даніел Кретінский (Daniel Křetínský) та

Патрік Ткач (Patrik Tkáč) купили компанію Czech News Centre. Вона видає найпопулярнішу в країні таблоїдну газету Blesk. В цьому контексті пізніша купівля видання Deník компанією Penta є останнім етапом трансформацій із власністю на чеському газетному ринку.

Внаслідок цих змін сформувалися різноманітні ініціативи краще вивчити медіавласність на чеському ринку та захистити свободу медіа. Одна з них – Svobodu médiím! (Свободу медіа!) – асоціація неурядових організацій та громадських ініціатив, лобіює зміни у медійному законодавстві. В той же час Міністерство культури готує зміни до кількох важливих законів, включно з законами про місцеві медіа, регуляцію медіавласності та змінами до закону про суспільних мовників.

Чи покращить це чеську медіасистему – питання відкрите. Це залежить від кінцевих версій законів та бажання політиків підтримати їх.

Ситуація із медіа у Чеській Республіці краща, ніж у Румунії, Болгарії чи Угорщині, але останні кілька років засвідчили про потенційні ризики.

У місцевої преси непевне майбутнє

Якщо повернутися до останніх змін із власністю, є ще одне важливе питання, про яке треба згадати. Купівля Deník  компанією Penta може також сильно змінити характер місцевої журналістики у Чехії. Адже Deník – провідна місцева газета країни чи, якщо бути точним, гібрид національної та місцевої газети. Вона має центральну частину, спільну для всіх версій видання, а також кілька сторінок, присвячених місцевим подіям. Вони виготовляються понад 70-ма локальними редакціями, що базуються у більших містах по всій країні.

Останніми роками Deník  пройшов через значні затрати та скорочення штату, що вплинуло на характер та рівень журналістики. Місцеві журналісти перебувають під більш інтенсивним часовим тиском та потерпають від браку фінансових ресурсів, порівняно з їхніми загальнонаціональними колегами. Крім цього, рівень зарплат у місцевих газетах також є значно нижчим, ніж у національних.

Тим не менш, у місцевих новин є величезний потенціал. Попередні німецькі власники газети не змогли максимально успішно збільшити мережу локальних новин Deník. Новий власник, Penta, офіційно заявляє, що хоче покращити якість місцевої журналістики та обіцяє інвестувати у це видання. Втілиться це в життя чи ні – цілком зрозуміло, що це початок нової епохи для журналістики у Чеській Республіці.

Переклад з англійської мови статті Last Western Media Owner Sells Up In Czech Republic

Право на фото: Flickr Jaroslav A. Polak

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , ,

Send this to friend